lastbrygganpåbaksidanavbyggnaden.
På framsidans lastbrygga tog man
emot leveranser med häst och vagn
och senaremed lastbil.
STABILTRÄKONSTRUKTION
Interiörtvaralltbyggtavträ.Detstabila
bjälklaget och de kraftiga pelarna var
dimensionerade och hopfogade för att
kunna bära totalt 1500 ton havre och
1000 tonandra förnödenheter.Pelarna
löper vertikalt genom byggnadens alla
våningar och är placerade med 2,5
meters mellanrum både i nord-sydlig
och i öst-västlig riktning. Det krävdes
enorma mängder pelare, för att säkra
hållfasthetennärhavren levererades in,
tonefterton. Juhögreupp ibyggnaden,
desto mindre blir dimensionerna på
pelarna; de kraftigaste återfinns i käl-
laren.
Allt byggnadsvirke sågades i ett
sågverk på byggarbetsplatsen. Närhet
till järnvägen möjliggjorde smidiga
leveranser av tegel till ytterväggar
och tak. Tusentals bultar och beslag
smiddes för hand, för att foga ihop
träkonstruktionen.
STÄNDIGÖVERVAKNING
Man förvaradehavren i storabehållare,
som kallades bingar. Havren kunde
flyttasmellandeolikabingarnaochde
olika våningsplanen.Man var tvungen
att noga kontrollera temperatur och
fukthalt. Genom en fjärrtermometer
kunde man avläsa temperaturen i de